Getting started - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Yara Sarfaty - WaarBenJij.nu Getting started - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Yara Sarfaty - WaarBenJij.nu

Getting started

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

19 Februari 2015 | Portugal, Lissabon

Zo, daar zit ik dan. Ik ben hier een week, maar het voelt al veel langer. Dat heb je als er veel nieuwe dingen gebeuren in een korte tijd.

Dondagochtend zijn Tim en ik vroeg vertrokken vanaf Eindhoven. In verband met de mist daar hadden we zeker een uur vertraging. Drie uur vliegen later, met een extra rondje door de piloot die de eerste keer te hoog vloog voor een landing, kwamen we aan in zonnig Lissabon. De weg naar mijn appartement was goed te vinden met dank aan Google Maps. Hoe prettig de koffers de hobbels en bobbels van de stoep vonden, was dan weer een ander verhaal. De weg die we liepen vanaf het metro station naar het huis ging berg op en berg af en met een koffer van ruim 30 kilo erbij was dat niet altijd even makkelijk. Gelukkig had ik een sterke man bij me ;)

Eenmaal aangekomen werden we ontvangen door mijn huisbazin Paula. Vriendelijke dame die vooral erg veel praat. Na de huur betaald te hebben, konden we boodschappen gaan doen bij de supermarkt die ongeveer 5 minuten lopen bij m'n huis vandaan zit. Ze hebben er ongeveer net zoveel als in Nederland, in een veel kleinere ruimte. En het is een stukje goedkoper, behalve de courgette dan.

Nadat de basics in huis waren, zijn we de stad gaan verkennen. Dat hebben we eigenlijk alle dagen gedaan, want er is genoeg te zien. Van het uitzicht over de rivier de Tagus, tot de hoogste punten van de stad. Één van de leukste dingen om te doen vond ik de tramrit door de smalste straatjes van het oude centrum. Ongelofelijk hoe ze het voor elkaar krijgen. Zeker een aanrader als je in Lissabon bent!

Maandagochtend heb ik Tim naar het vliegveld gebracht en zo lang gezwaaid als kon. Afscheid nemen zuigt! Daarna was ik echt alleen. Ik heb een Portugese buddy, ook een student op dezelfde school als ik, maar die was nog niet in het land. Daarnaast hielden mijn huisgenoten een bijzonder ritme aan, waardoor ik ze nog amper had gezien of gesproken.

In de middag was er gelukkig Welcome Day. Die begon met een aantal praatjes over hoe goed de school was en de historie van het gebouw. We kregen zelfs een optreden van de schoolband, Fado muziek incluis. Daarna kregen we een tour door de school en gingen we met een bus tour de stad door. De bus tour duurde maar liefst anderhalf uur en terwijl we door de stad raceten, werd het donker. Veel had ik samen met Tim al gezien, maar gelukkig waren er ook nog onontdekte stukken van de stad. Na de bus tour was iedereen verschrikkelijk koud geworden, want het waaide behoorlijk en het was ook nog gaan miezeren. Ik kon naar huis om op te warmen voordat het diner op school begon.

Het diner bestond uit allemaal typisch Portugese gerechtjes. Super interessant natuurlijk, alles proeven! Ze houden wel van fadsig eten heb ik gemerkt en vis natuurlijk ;) Ook hadden ze enorm zoete desserts. Het was leuk om mensen te ontmoeten, iedereen moet even uit zijn of haar comfort zone komen en aan de praat raken.

Gister zijn mijn lessen begonnen en ik merk dat iedereen al veel socialer is en gemakkelijker praat dan op de eerste dag. De lessen zijn wel vrij interessant, alleen moet ik nog even aan de tijden wennen. Met regelmaat heb ik 's avonds les en dat is in Nederland niet zo gebruikelijk. Rond 18.00 uur heeft mijn lichaam ook gewoon eten nodig en dat is vrij lastig als je les hebt tot 19.30 uur. De eerste lessen zijn vooral uitleg over de manier van toetsen, daarna gaan we in op de stof. Helaas is m'n rooster nog steeds niet rond en moet ik waarschijnlijk nog vakken laten vallen en nieuwe kiezen. Niet zo prettig voor iemand die van structuur en orde houdt ;)

En dan nog even andere dingetjes. Mensen zoenen elkaar hier twee keer als ze elkaar ontmoeten, ook als ze elkaar helemaal niet kennen. Even wennen. En gister zat er een levende rat te chillen in de zon op het schoolplein. Gewoon, alsof het niks was. Ook zijn mensen super vriendelijk, spreekt bijna iedereen Engels, kreeg ik 4 cent toe toen ik geld kwam wisselen voor de postzegelautomaat en wordt er hier echt laat gegeten. Meestal rond 21.00 uur, maar gister was het na 23.00 uur toen m'n huisgenoot besloot Chinees Nieuwjaar te vieren en te koken voor zo'n 10 man. Het weer is overigens ook wel oké, zeg maar zo'n 15 graden met zon. Alleen in huis is het erg koud, dus ik ben liever buiten.

Nou, dat was het wel weer voor even. Ik hoop de komende weken mijn rooster rond te krijgen en dan lekker aan de slag te gaan op school, mensen te ontmoeten en gewend te raken. Till next time! :)

  • 19 Februari 2015 - 23:23

    Ans:

    Hey lieverd, leuk je verhaal te lezen. Vertelt meer dan al die losse appjes. Zie uit naar beeld bij het verhaal. XXX van mij

  • 19 Februari 2015 - 23:44

    Marianne:

    Boa noite.
    Leuk om te lezen. Ik heb dat vadsige eten eigenlijk nooit zo beleefd, maar ja, ik hoef er dan ook helemaal niet op te letten. Die vis weet ik natuurlijk wel heel goed, want daardoor valt altijd de helft van de menukaart af. Ik merk dat ik wel een beetje jaloers ben hoor. Alleen is het wel balen dat je je huis niet lekker op temperatuur kunt brengen. Als je daar wil studeren de komende weken is een beetje warmte toch wel prettig.
    Ik was nog even met kernkwadranten bezig toen je berichtje binnenkwam. Maar ik loop weer tegen het punt op dat sommige woorden naar mijn gevoel net niet passen. Zorgzaamheid (wat ik zoek) is mijns inziens niet hetzelfde als behulpzaamheid. Nu ga ik er dus mee stoppen, anders lig ik de halve nacht wakker van welke woorden ik wel zoek.
    Jij ook weltrusten en na morgen een fijn weekend. (Of gaan ze daar ook op zaterdag naar school?)
    Liefs.

  • 20 Februari 2015 - 00:04

    Yara Sarfaty:

    Boa noite! Na morgen heb ik inderdaad weekend. Sommige dingen zijn lastig te verwoorden, die moet je dan gewoon meemaken denk ik. Succes met de kernkwadranten! ;) En met een beetje mazzel zit jij hier straks als het wél echt warm is! :) Kuskus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 3854

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Study Abroad @ Lissabon

Landen bezocht: