Algarve, ontspanning en het einde van een avontuur - Reisverslag uit Faro, Portugal van Yara Sarfaty - WaarBenJij.nu Algarve, ontspanning en het einde van een avontuur - Reisverslag uit Faro, Portugal van Yara Sarfaty - WaarBenJij.nu

Algarve, ontspanning en het einde van een avontuur

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

30 Juli 2015 | Portugal, Faro

Zoals beloofd nog een verslagje vanuit het Portugese land. Morgenochtend vliegen Tim en ik op tijd terug, om 7.45 als het mee zit. We kunnen terug kijken op een aantal mooie weken in het zuiden hier.

Na Coimbra hebben we de lange trip naar Lagos gemaakt, hier verbleven we bij vrienden. Het was er erg warm en we hebben dan ook vrij veel aan het strand gelegen. Samen met onze vrienden hebben we daar veel ondernomen, boottripje, kayakken, bezoekje aan Silves, Sagres gezien. Zij komen uit de Algarve en hadden een auto, wat het mogelijk maakte om veel te zien en ze lieten ons ook graag vanalles zien. Het kayakken was vooral erg gaaf, door de grotten en langs de mooie rotsen van de kust door de zee uitgesleten. De bodems van de kayakken waren doorzichtig, dus soms zagen we vissen onder ons door zwemmen in het heldere water. Heel tof om te doen! Lagos was een rustige plaats met veel mooie stranden, heerlijk voor ontspannen dus.

Na vijf volle dagen reisden we door naar Albufeira. We waren wel blij om weer met z'n tweeën te zijn, al belanden we in Albufeira tussen alle Hollanders. We wisten van tevoren wel waar we in terecht zouden komen, maar het was erger dan we gedacht hadden. Aangesproken worden in het Nederlands, menu's in het Nederlands, kroketten en frikandellen bij veel snackbars en overal Nederlanders. We hadden bijna niet meer het gevoel op vakantie te zijn. We hebben wel erg genoten van het prachtige strand daar en het water had een lekkere temperatuur. Terugkijkend was het water daar denk ik het lekkerst. Alleen de stad zelf, daar waren we snel uitgekeken. Één avond hebben we op De Strip doorgebracht, dat moest natuurlijk wel. Vooral lekker mensen gekeken en naar live bandjes geluisterd. We hebben slechts drie dagen in Albufeira doorgebracht, maar dat was ruim voldoende.

Voor de laatste week reisden we door naar Faro. Een fijne stad om mee af te sluiten, weer echt Portugees met gladde klinkerstoepjes, leuke straatjes en weinig toeristen. Onze host had ons fietsen aangeboden en hier hebben we de tweede dag meteen gebruik van gemaakt. Helaas hadden we een ongeluksdagje, want we waren amper weg of ik kwam tot de ontdekking dat mijn voorrem het iets te goed deed en ik vloog over mijn stuur het asfalt op. Pijnlijke schrammen tot gevolg, maar gelukkig geen schade die onze laatste vakantieweek hoefde te belemmeren. Later die dag, toen we net aan onze terugweg van het strand wilden beginnen, viel Tims trapper eraf. Gelukkig kon onze host iemand regelen die de kapotte fiets plus één van ons mee kon nemen.

Verder hebben we het erg goed gehad hier. Lekker ontspannen, meer boottochtjes gemaakt naar de eilanden om Faro heen. Één van deze tochtjes had onze host ons aangeboden. Hij is strandwacht en moest naar een ver strand varen, hij wilde ons wel meenemen en onderweg op een ander strand droppen. Hij liet ons voor de grap even achter op een zandbank die ontstaan was doordat het eb was. Hier konden we de zeemeeuwen opjagen die het "eiland" hadden overgenomen. Once-in-a-lifetime dingen :)

Ook besloten we om gisteren nog een auto te huren om nog de laatste dingen van ons lijstje af te strepen. Zo hebben we de grotten bij Benagil nog kunnen zien en Portimao door gestruint. En we hebben even vergeten kleding bij onze vrienden in Lagos op kunnen halen ;) Ik denk dat we alles wel zo'n beetje uit onze vakantie hebben gehaald.

Vandaag hebben we rustig opgestart en onze koffers ingepakt. Daarna zijn we Faro nog ingeweest om de Chapel of Bones te bekijken en nog wat te shoppen. We hadden nog wat ruimte in de koffer :) Straks gaan we lekker een hapje eten en vanavond een speciaal Portje drinken. En dan zit er bijna een eind aan dit avontuur. Tim heeft wel zin om naar huis te gaan, voor mij voelt het anders. Nog steeds een beetje onwerkelijk eigenlijk, ook al zijn de koffers ingepakt. De eerste plannen met het thuisfront zijn gemaakt en ik zie zeker uit naar het weerzien met familie en vrienden. Maar dit land, dit weer, dit Portugese leven wat ik hier heb (gehad), er is genoeg om te missen. De weersvoorspelling voor Zwolle ziet er gelukkig ook redelijk uit, dus dat zal de overgang hopelijk wat makkelijker maken ;)

Een re-integratie verslagje zal nog volgen over een paar weken en dan zit het er echt op. Raoul heeft me al even voorbereid op de reverse culture shock, dus ik ben benieuwd!

Adeus en tot snel!