Laatste cijfers, afscheid en eindelijk op reis - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Yara Sarfaty - WaarBenJij.nu Laatste cijfers, afscheid en eindelijk op reis - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Yara Sarfaty - WaarBenJij.nu

Laatste cijfers, afscheid en eindelijk op reis

Door: Yara Sarfaty

Blijf op de hoogte en volg Yara

14 Juli 2015 | Portugal, Coimbra

Het is inmiddels al bijna een maand geleden dat ik een verslagje schreef, dus ik vond het wel weer eens tijd. De laatste keer dat ik schreef was aan de vooravond van Tims aankomst in Lissabon. Inmiddels zitten we in Coimbra en komt de terugreis steeds dichterbij.

In de laatste anderhalve week in Lissabon hebben Tim en ik lekker ontspannen in afwachting van mijn laatste twee cijfers. We hebben wat geshopt, zijn naar het strand geweest (vooral toen het 40 graden was) en nog een keer gesurfd. Het bleef wel steeds nog spannend of ik niet een tentamen moest herkansen in de laatste dagen. Wonder boven wonder heb ik alles gehaald, zelfs Monetary and Financial Economics met een 10, wat net voldoende is. Ik kon het bijna niet geloven! Het harde werken was het dus dik waard geweest :)

Ook was het in die laatste weken tijd om afscheid te nemen van vrienden uit Lissabon en van Lissabon zelf. Dus laatste drankjes, ijsjes en bbq's met die lieve mensen die ik hier ontmoette en afspraken voor ontmoetingen in de toekomst zijn al gemaakt. Met mijn buddy en haar vriend hebben we onder andere de bbq gedaan en als bedankje had ik Tim een poffertjespan mee laten nemen uit Nederland. We hadden alvast wat beslag gemaakt en samen hebben we poffertjes staan bakken als toetje om 12 uur 's nachts. Ze vonden het heerlijk! :D

De laatste dagen heb ik wat tijd besteed aan papierwerk voor school en natuurlijk inpakken. Mijn buddy Anastasia had aangeboden om een koffer alvast voor ons mee te nemen naar Lagos, daar hebben we dankbaar van gebruik gemaakt. Op de laatste dag was er nog een vriendin uit Nederland op bezoek en die hebben we een rondleiding gegeven door de stad. Heerlijk voor mij ook om nog even door de stad te wandelen die ik zeker ging (en ga) missen.

Op 30 juni begon ons grote avontuur, de reis door Portugal waar we al vanaf het begin naar uit keken. Eerste bestemming: Porto. De eerste lange trip die we met de bus deden. De stad was leuk, erg anders dan Lissabon en naar onze mening helaas minder mooi. Veel grote gebouwen, veel kerken, maar het mocht allemaal wel een schoonmaakbeurt krijgen. En ook veel pauperzooi. De temperatuur was wat lager dan in Lissabon, maar de zonnekracht was hoog genoeg om op een dagje aan het strand fiks te verbranden. We zaten er een week, wat eigenlijk te lang was, daarom hebben we nog een uitstapje kunnen maken naar Braga. Ook hebben we erg genoten van de Port (natuurlijk!) en een bezoekje gebracht aan de Port kelders. Erg leuk aan onze verblijfplaats was de jonge herdershond die ons elke dag met veel energie kwam begroeten en veel om ons heen was.

Na een week gingen we op 7 juli door naar Aveiro, met de trein dit keer. Een erg leuk plaatje, pitoresque en ze hebben toerisme er goed begrepen. Alles was mooi en netjes bijgehouden, je kon er boottochten doen, we hebben er gefietst, vanalles. Heel gaaf waren ook de velden waar ze zeezout wonnen met vlaktes water die langzaam indampten en waar de zoutkristallen dan ontstonden. Het huisje waar we daar zaten was erg laag, als je van kamer naar kamer ging, moest ik zelfs buigen!

Op het moment zitten we aan een Portje op onze laatste avond in Coimbra. De tassen en koffers zijn alweer gepakt. We zijn hier op de 11de heen gekomen en hebben hier een aantal dagen vooral veel gelopen. Het doet weer wat denken aan Lissabon, veel smalle straatjes en steegjes en ook weer veel hoogteverschillen. Het was erg warm (het ligt meer landinwaarts), dus we hebben vandaag lekker rustig aan gedaan. Hier staat overigens ook de oudste universiteit van het land, prachtig! Echt een bezoekje waard. Onze host hier biedt gratis ontbijt bij verblijf, wat betekent dat je een lekkere ontbijt smoothie kunt halen bij de bar waar ze werkt, in een van de hoogste delen van de stad. Lekker een klimmetje voor het ontbijt, word je wakker van.

Volgens mij is dit het langste verslag wat ik heb geschreven tot nu toe. Tja, een maand samenvatten in een aantal zinnen is ook lastig. Met name als je onderweg bent en veel ziet! Voordat ik uit Portugal vertrek, ben ik van plan nog een verslagje te schrijven over onze tijd in het zuiden. We hebben erg veel zin om lekker te gaan ontspannen daar, maar voor mij is hert natuurlijk ook wel dubbel, want de terugreis zit er dan ook aan te komen en ik ga dit land wel missen! Maar voor eerst denk ik daar nog even niet aan en geniet ik nog lekker van de warmte en de wijn en nog veel meer ;)

Liefs!

  • 15 Juli 2015 - 11:32

    MAns:

    Hoi lieverds, niets nieuws maar toch leuk om te lezen. GENIET en tel je zegeningen!! XXX mij

  • 15 Juli 2015 - 18:58

    Ron:

    Wat een geweldig avontuur! Volgende x draag ik de bagage wel ok?
    Geniet, en heel veel plezier, ook met elkaar!
    Liefs van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 3839

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Study Abroad @ Lissabon

Landen bezocht: