Eerste bezoek en andere zaken - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Yara Sarfaty - WaarBenJij.nu Eerste bezoek en andere zaken - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Yara Sarfaty - WaarBenJij.nu

Eerste bezoek en andere zaken

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

26 Maart 2015 | Portugal, Lissabon

Na drie weken vond ik het wel weer eens tijd voor een verslagje. Mijn idee was om het elke twee weken te doen, maar soms komt het niet uit en dan krijg je vriendinnen over de vloer en ben je zomaar een week verder ;)

De afgelopen weken heb ik weer m'n lessen gevolgd, niet braaf allemaal, dat dan weer niet. Naast de lessen heb ik altijd wel iets te doen, huiswerk, groepswerk, sociale happenings. De verjaardag van mijn Portugese buddy is het laatste wat ik genoemd heb de vorige keer. Ik heb daar ontdekt dat ze erg van drinken houden hier. Als je glas leeg is, wordt ie meteen aangevuld en als je niet snel genoeg drinkt, hoor je dat ook wel. Hier heb ik wel redelijk lak aan.

De dag na haar verjaardag ben ik het shopping centre Colombo gaan verkennen. It's huge! Zo veel winkels, je kunt er uren doorbrengen en dat heb ik ook gedaan. Met de enorme supermarkt Continente was ik al een uur kwijt, maar dat komt omdat ik het gewoon leuk vind om alles te bekijken: kruiden, verse vis, lokale toetjes. Daarna heb ik ook de Lidl nog opgezocht. Yeah, vertrouwde dingen én goed brood. Relatief gezien dan. Het is nog steeds pauper in vergelijking met het Nederlandse brood, but it's something! Beter wat granen dan alleen maar wit brood. 's Avonds lekker met mam geskyped, dat is ook fijn :)

Op de zondag had ik twee dingen staan: kerk en strand. Eerder had ik al opgezocht dat er een internationale kerk in de buurt was (20 min. lopen) en dit was de eerste zondag dat het lukte om te gaan. Iets voor 11.00 uur was ik bij de kerk, waar ik hartelijk werd ontvangen. De dienst duurde ongeveer een uur en werd bezocht door ongeveer 25 man. Het was een Schotse kerk en de vorm was vergelijkbaar met wat ik gewend ben in Nederland. Na de dienst werd ik uitgenodigd om nog een bakkie te doen en van wat versnaperingen te genieten (mango mousse <3). Ik ben nog een poos blijven hangen en heb gesproken met de mensen daar. Veel verschillende types met veel verhalen, maar allemaal in eenzelfde gemeenschap. En ik was heel erg welkom om terug te komen en hoorde er meteen bij eigenlijk. Dus ik ga zeker terug!

Daarna heb ik voor het eerst het strand bezocht bij Carcavelos. Heerlijk! Het is maart en ik lig op het strand, het leek wel zomer. Daar heb ik ook iemand ontmoet waardoor ik de week erop een enorme wandeling heb gemaakt. Ik hoorde haar praten over een hike van Sintra naar Cabo da Roca en dat klonk wel leuk. We hebben contactgegevens uitgewisseld en zodoende liep ik de week erop de hele dag met een groep vreemden mee. Maar het was erg leuk! Alleen jammer dat we Cabo da Roca nooit bereikt hebben ;) (Voor een uitgebreider verslag en foto's, check Facebook.)

Wat ik ook nog heb gedaan was eten bij 'the illegal Chinese'. Er zitten hier meerdere illegale restaurantjes waar je kunt eten als je weet waar je ze moet vinden. Met een groepje van vier zijn we bij de Chinees gaan eten en hebben vier gerechtjes gedeeld, Sangria en bier erbij, schaaltje rijst: €7,- p.p. Ik vind het netjes. En het was leuk, want ik heb voor het eerst mini-squids gegeten :)

Ondertussen woon ik soms ook nog andere dingen bij, zoals een BBQ georganiseerd door klasgenoten, een kookworkshop om typisch Portugese gerechten te maken en dat soort leuke dingetjes ;)

Dan de wat minder leuke dingen. In de tussentijd is hier ook een keer de stroom afgesneden vanwege een onbetaalde rekening. Aangezien ik op dat moment thuis was, heb ik aan de bel getrokken. De huisbazin was alles behalve behulpzaam en vertelde me dat het onze eigen verantwoordelijkheid is om de rekeningen die hier binnenkomen te betalen. Dat had ze eerder nagelaten te vertellen. Toen had ik natuurlijk nog een probleem en dat was de koelkast. Gelukkig was m'n buddy redder in nood en kon ik bij haar spullen in de vriezer doen. Eén van mijn huisgenoten is de rekening gaan betalen, dat gaat hier niet via de bank, maar je moet naar één of ander gebouw ergens om te betalen. Uiteindelijk hebben we ongeveer 24 uur zonder stroom gezeten.

Daarnaast bleken gister de luiken voor mijn raam niet meer open te willen. Mijn kamer is al vrij donker en met de luiken ervoor komt er bijna geen daglicht vinden. Gelukkig had ik m'n vriendinnetjes over de vloer en hebben we met wat technische kennis en girlpower de luiken weer open gekregen :) Alleen dat soort tegenvallers zijn heel vervelend, omdat het zo kan inbreken in wat je eigenlijk van plan was. En over het algemeen ben ik alleen en moet ik het dan ook zelf zien te fiksen.

Lisanne en Karlijn waren hier vanaf zaterdagmiddag. We hebben het super goed gehad samen, lekker bijgepraat en ik mocht gids spelen :) Zo tof dat zij nu ook een beeld hebben bij waar ik nu leef, dat is voor mij ook heel prettig. Vanochtend heb ik ze uitgezwaaid en ben ik weer alleen hier. Maar niet voor lang, morgen mag ik Tim ophalen van het vliegveld en is hij hier tijdens mijn vakantie. Voor mij komt hier namelijk de Easter Break eraan en heb ik ruim een week vrij die we heerlijk samen gaan doorbrengen ;) De weersverwachting is praktisch zomer met temperaturen van 23 tot 29 graden. Genieten!

Dan zeg ik nu weer 'ciao' voor de komende weken ;)

  • 31 Maart 2015 - 20:24

    L.G.Sarfaty:

    Lieve Yara.
    Leuk je lange verhaal te lezen.je beleeft genoeg, leuke en minder leuke
    dingen zoals de stroomvoorziening en luiken die niet opengaan. De stroomvoorziening
    herinner ik me nog van vroeger. S'avonds als het licht aan was, floep licht uit.
    Zat je in het donker dan moest je met een muntje al schuifelend naar de meterkast
    in de gang, muntje in de meter en floep het licht was weer aan.
    Ben je al helemaal gewend wat de studie betreft Is het wat je er van verwacht had?
    Opa mag verder gaan, we gaan Raoul ook nog even mailen. Heel veel liefs,Oma S.

    Lieve Yara,
    Een mooi verhaal daarboven. Je maakt heel wat mee, maar dat is ook de bedoeling!
    Verstaan die Portugezen nu al een beetje Nederlands of is het net andersom?
    Met al die ongemakken zul je nog weleens aan je geboorteland denken, vermoed ik.
    Schiet de studie op, de tijd in ieder geval wel. Hopelijk hebben Tim en jij een prettige vakantieweek Het weer zal geen spelbreker zijn zo te lezen. Zover zijn we hier nog niet. We hebben weer een zware storm gehad en er volgt nog meer. Blijf dus nog maar even weg.
    Yara, nog een heel prettige tijd gewenst in het kurk-en olijfenland. Hopelijk horen/lezen nog wat van je. Een gezegende tijd toegewenst. Opa S.

  • 31 Maart 2015 - 21:56

    Yara:

    Hé lieve opa en oma,

    Wat leuk jullie berichten te lezen! Ik ben al aardig gewend hier ja. De taal blijft lastig, maar gelukkig spreken veel mensen Engels. Het was wel makkelijk geweest als de stroom zo weer terug was, maar ook wel interessant om mee te maken hoe afhankelijk je ervan bent. Tot nu toe is de studie goed te doen, het tempo ligt hier wat lager, dus dat is prettig. Maar het is hier allemaal wel wat anders geregeld, eigenlijk vooral minder geregeld ;)
    Ik zal hier wel extra van het weer genieten, ook een beetje voor jullie.

    Zonnige groet,
    Yara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 20 Jan. 2015
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 3841

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 31 Juli 2015

Study Abroad @ Lissabon

Landen bezocht: